Veiligheidscongres tussen 250 exclusieve auto’s
Marnix Arentsen, directeur A Signs & Safety, is gepassioneerd als het gaat om veiligheid: “Wij volgen de ontwikkelingen op dit vlak op de voet. En die kennis delen we graag met process engineers, HSE-functionarissen en operators. Zie ons veiligheidscongres als een cadeautje aan onze klanten en aan iedereen in de procesindustrie.”
De vierde editie van het veiligheidscongres ‘Brandstof tot nadenken’ was ook dit jaar informatief en informeel. Het heeft de reputatie een platform te zijn om kennis over veiligheid te delen, om de mensen in de industrie te stimuleren bewust om te gaan met veiligheid. De editie 2018 (jongstleden 19 april) vond plaats op een bijzondere locatie: Louwman Museum in Den Haag, met meer dan 250 auto’s, samengebracht door twee generaties van de familie Louwman. In het museum staat ’s werelds oudste privécollectie met automobielen, de een nog exclusiever dan de andere. Directeur Ronald Kooyman van het museum was een van de sprekers, evenals ‘ethisch hacker’ Jochen den Ouden.
Koos Spee
Ook mr. Koos Spee (wie kent hem niet van zijn nuchtere analyses in het programma Wegmisbruikers) was gastspreker. Veiligheid op de weg is in zijn ogen in de kern hetzelfde als veiligheid in de fabriek. Hij gaf aan dat er op wegen die goed zijn ingericht met duidelijke verkeersborden, minder hard wordt gereden dan op wegen waar die borden niet staan. En dat er op die wegen ook minder controles nodig zijn. Vertaald naar de industrie: als borden en stickers bij installaties duidelijk aangeven wat de operator / bezoeker wel en niet mag, dan voorkomt dit ongelukken. En het voorkomt dat het management onnodig veel tijd kwijt is aan handhaving.
Safe2Go
In het verlengde daarvan was er een presentatie van Marcel Swart, directeur van Swartec. Deze startup is bezig met de ontwikkeling van Safe2Go, een app die de operator waarschuwt met een notificatie op z’n smartphone. Als hij bijvoorbeeld een gevaarlijke installatie nadert, krijgt hij het advies de juiste persoonlijke beschermingsmiddelen te dragen. Deze ontwikkeling sluit naadloos aan op de trend dat operators steeds minder vaak met pen en papier de fabriek ingaan, maar vooral gebruik maken van digitale hulpmiddelen.
Slimme tagplaatje
Ook een presentatie in het kader van digitalisering: A Sign & Safety vertelde meer over het slimme tagplaatje. Het bordje is voorzien van RFID-technologie. De operator kan, met een speciale app op zijn smartphone of tablet, alle informatie zien en opslaan. Het tagplaatje is gekoppeld aan een database (onderhoudsbeheerssysteem) van de fabriek waarin bijvoorbeeld tekeningen en checklists zijn opgeslagen. De operator kan met z’n smartphone, die verbinding maakt met het tagplaatje, ook digitaal storingen melden. En eventueel een toelichting geven in de vorm van een tekst/spraakbericht, foto of video. De winst is duidelijk: de operator leest de meest efficiënte looproute af op z’n smartphone en kan zijn checks beter en sneller uitvoeren. Het is een trend die niet meer lijkt te stuiten, gezien het feit dat een grote speler als Dupont (Dordrecht) de slimme tagplaatjes al enige tijd gebruikt en o.a. Shell en Sabic er al op grote schaal tests mee doen. Interessante ontwikkeling, die het leven van de operator makkelijker en veiliger kan maken. Wij kijken uit naar de volgende editie van Brandstof tot nadenken.
‘95% van de ongevallen op de weg wordt veroorzaakt door de mens. Slechts 5% door de auto’s. In de industrie zal die verhouding tussen mens en machine niet veel anders zijn’
Mr. Koos Spee
voormalig verkeersofficier van justitie
raadsadviseur college van procureurs-generaal
Veiligheid naar een hoger plan
A Signs & Safety helpt al bijna twintig jaar bedrijven bij het verbeteren van de veiligheid van procesinstallaties. Bijvoorbeeld in de petro-chemische industrie, energiecentrales, vuilverbranding- en waterzuiveringsinstallaties. Ze leveren en installeren producten die de veiligheid verhogen. Denk aan leiding- en tankindentificatie, tagnummering, pictogrammen, vluchtwegtekeningen en lock out/tag out materialen. Zowel het ontwerp als de productie gebeurt in eigen huis. Onder de opdrachtgevers vind je namen als NUON, Dupont, Sabic, Neste Oil en Chemours.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!