7 handige tips om veilig op je vakantiebestemming aan te komen

A Signs and Safety - Tips veilig op je vakantiebestemming aankomen

Wist je dat menselijke factoren de oorzaak zijn van ongeveer 60% van alle verkeersongevallen? Je moet dan denken aan zaken als slaperigheid, vermoeidheid, eigen rijvaardigheid te hoog inschatten, te snel rijden en verkeersregels negeren.

De vakantie staat voor de deur. Voor veel mensen iets om naar uit te kijken. Maar, eerst nog die reis…. En dat betekent voor veel mensen een lange autorit vaak onder stressvolle omstandigheden. Een zwaar beladen wagen, drukke wegen, lange files, vermoeide (zeurende) kinderen op de achterbank of rijden op een moment dat je normaal zou slapen. Ja, en probeer dan nog maar eens veilig en geconcentreerd te rijden.

Om je een handje te helpen jouw vakantiebestemming veilig te bereiken (en natuurlijk voor de weg terug) hebben wij 7 belangrijke tips voor je op een rijtje gezet.

  1. Blijf geconcentreerd. Wist je dat de meeste ongelukken binnen 15 minuten na vertrek en tijdens de laatste 15 minuten voor aankomst gebeuren? Op vertrouwd terrein zakt onze aandacht in.
  2. Rij niet meer dan 8 – 10 uur per dag en vermijd de periode tussen 2 en 6 uur ’s morgens. De meeste ongevallen gebeuren op dit tijdstip.
  3. Herken de signalen van oververmoeidheid. Let op bij:
    • Constant geeuwen
    • Niet binnen de rijstroken meer rijden
    • Prikkende en vermoeide ogen
    • Moeite met hoofd rechtop te houden
    • Verminderde reactiesnelheid
    • Dagdromen
    • Laatste kilometers ‘vergeten’.
    • Moeite om constante snelheid aan te houden
    • Last van microslaapjes of knikkebollen

Microslaap is zeer gevaarlijk! Een microslaap van 4 seconden met 100 km/u staat gelijk aan 111 meter rijden zonder controle over je voertuig.

4. Zorg dat je uitgeslapen bent voor je gaat rijden. Zorg ervoor dat je 7 a 8 uur onafgebroken hebt kunnen slapen.
5. Neem na twee uur een pauze en regel desnoods een overnachting onderweg. Parkeer op een veilige plaats. Stap uit voor wat frisse lucht en beweging. Doe eventueel een kort dutje.
6. Wissel af met rijden. Vraag aan je passagiers je te waarschuwen als ze symptomen van vermoeidheid zien.
7. Laat je niet foppen door koffie, cola of energy drinks. Ze werken op korte termijn maar dit positieve effect verdwijnt snel en kan je een vals gevoel van veiligheid geven.

Maak er een mooie vakantie van!

x

   Deze website maakt gebruik van cookies

A Signs & Safety gebruikt alleen technische-, functionele cookies en analytische cookies die geen inbreuk maken op uw privacy.
De cookies die wij gebruiken zijn noodzakelijk voor de technische werking van de website en uw gebruiksgemak.
Ze zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt. Deze onthouden bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen en bieden functies aan voor social media.
Ook kunnen wij hiermee onze website optimaliseren.
Lees onze Privacy verklaring & zie onze handige Privacy Centrum om directe wijzigingen door te voeren.