BRANDstof tot nadenken 2015
Sinds 2012 organiseren wij BRANDstof tot nadenken.
BRANDstof tot nadenken is een informeel, gratis evenement. Wij organiseren dit evenement, omdat wij een platform willen bieden om op een informele manier safety kennis te delen en informatie uit te wisselen. In 2015 was alweer de derde editie.
BRANDstof tot nadenken goed is voor 1 SKO punt.
26 november 2015 beleefde de Kuip in Rotterdam een geweldige dag. En dat was niet, omdat er een spannende wedstrijd werd gespeeld. Deze keer zorgde de derde editie van BRANDstof tot nadenken voor actie.
Veiligheid & gedrag
Na een vlotte opening door dagvoorzitter Evert ten Napel, gaf de presentatie van Juni Daalmans maar weer eens aan hoe moeilijk het is veilig gedrag te stimuleren. Een belangrijke reden hiervoor is het feit dat een belangrijk deel van ons gedrag onbewust is. Want hoeveel procent van je gedrag is bewust denk je? 80%? 90%?
Schrik niet, van alles wat je op een gemiddelde dag doet is maar 1% volledig bewust!
Dat betekent dus dat we een heleboel op de automatische piloot doen. En dat zorgt er weer voor dat een fout snel is gemaakt. Op de vraag of er meer regels nodig zijn voor een betere veiligheid, gaf Juni aan dat het is sommige gevallen zelfs beter is helemaal geen regels te hebben.
Helemaal geen regels?! Ja, als er namelijk helemaal geen regels zijn (bijvoorbeeld in een verkeerssituatie) dwingt dat je zelf na te denken en beslissingen te nemen. Je bent dan heel bewust bezig met het afwegen van risico’s. Natuurlijk is dit niet in elke situatie mogelijk maar door je van dit principe bewust te zijn, kijk je weer eens met een frisse blik naar bestaande situaties. En dat levert wellicht verrassende nieuwe inzichten. BRANDstof tot nadenken dus.
Workshops
Natuurlijk waren er ook workshops. Michel Zegelaar vertelde wat er allemaal bij komt kijken om een groot stadion als de Kuip veilig te houden, Tom Klaver en Marnix Arentsen deelden de laatste ontwikkelingen op het gebied van signalisatie en Evert ten Napel nam een veiligheidsquiz af.
Wim Stok van DuPont de Nemours werd de gelukkige winnaar. Hij ging naar huis met een gouden helm én een Feyenoord shirt vol handtekeningen van de volledige selectie. Om de Feyenoord ervaring compleet te maken, waren Feyenoord iconen Gerard Meijer en Ben Wijnstekers aanwezig om de prijzen uit te reiken.
Méér BRANDstof tot nadenken
Prof. mr. Pieter van Vollenhoven sprak zijn bezorgdheid uit over de wijze waarop de huidige regelgeving tot stand komt. De verantwoordelijkheid hiervoor ligt namelijk zowel bij ons (de praktijk) als bij de overheid. En dat blijft lastig. Prof. mr. Pieter van Vollenhoven nodigde ons dan ook uit met een selectie bezoekers van BRANDstof tot nadenken nogmaals bij elkaar te komen om met hem verder over deze lastige situatie van gedachten te wisselen. Wordt vervolgd!